Reintegrasi

Peralihan daripada institusi kepada penjagaan berasaskan keluarga

Deinstitutionalisation atau DI mengalihkan kanak-kanak dari institusi penjagaan kanak-kanak ke arah pelbagai perkhidmatan berasaskan keluarga dan komuniti. Kemiskinan biasanya menjadi punca kanak-kanak diinstitusikan. Walaupun isu-isu yang berkaitan dengan keluarga atau masyarakat juga boleh menjadi sebahagian daripada banyak sebab.

Prosedur Reintegrasi

Reintegrasi adalah proses yang teliti untuk menyatukan semula kanak-kanak dari institusi kembali ke dalam penjagaan keluarganya. Sekiranya seorang kanak-kanak tidak dapat diintegrasikan semula dengan ibu bapa semula jadi atau keluarga besarnya, kanak-kanak itu boleh diterima pakai. Keutamaan program reintegrasi OrphanCare sentiasa untuk kesejahteraan dan keselamatan kanak-kanak.

Langkah 1

Institusi atau rumah anak yatim merujuk kanak-kanak ('klien') kepada pekerja sosial OrphanCare untuk integrasi semula.

Langkah 2

Pekerja sosial melawat institusi dan memulakan hubungan dengan pelanggan untuk menilai sama ada dia 'bersedia'.

Langkah 3

Pekerja sosial membuat temujanji untuk bertemu keluarga terdekat pelanggan untuk mendapatkan lebih banyak maklumat.

Langkah 4

Sebaik sahaja pelanggan bersetuju untuk diintegrasikan semula, pekerja sosial menetapkan tentang mengenal pasti keperluan semua pihak dan membangunkan 'Pelan Penjagaan' dengan pelanggan.

Langkah 5

Pelanggan boleh dirujuk untuk kaunseling selepas perundingan kes dengan kaunselor dan pengurusan OrphanCare.

Langkah 6

Pekerja sosial mengenal pasti keperluan pelanggan dan keluarga - bantuan kewangan, barangan runcit, pakaian seragam sekolah, penempatan pekerjaan, isu perumahan, sokongan pendidikan, dll. – dan mengkaji cara-cara untuk memenuhi keperluan ini.

Langkah 7

OrphanCare akan mendapatkan bantuan daripada pelbagai sumber - syarikat, pertubuhan amal, NGO, dll. Keutamaan adalah mengekalkan unit keluarga yang penjagaannya kanak-kanak itu dibebaskan.

Langkah 8

Pelanggan disatukan semula ke dalam keluarganya.

Langkah 9

Pekerja sosial OrphanCare akan membuat susulan dan membuat Rancangan Penjagaan Pos Reintegrasi biasa.

Langkah 10

Pada akhir tempoh yang ditentukan pekerja sosial bersama kaunselor dan pengurusan OrphanCare menilai status pelanggan. Jika berpuas hati bahawa pelanggan dan keluarga berada dalam keadaan baik, pekerja sosial menulis laporan akhir dan fail kes ditutup.

Kesan kehidupan kanak-kanak ini hari ini!

Sumbangan anda kepada perjuangan ini akan membantu dalam menyatukan semula keluarga dan mengubah kehidupan kanak-kanak yang diinstitusikan.